Rare jongens die stereotypes

Feiten versus fictie

Warning: file_get_contents(https://www.googleapis.com/youtube/v3/videos?part=snippet,contentDetails&id=PrroK54DPt4&key=1): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 400 Bad Request in /var/www/vhosts/websitevanhank.nl/httpdocs/hank-content/plugins/youtube-embed/includes/api-access.php on line 99
Ik ben fan van NRC Q. Niet alleen omdat hun verslaggevers interessante stukjes tikken. Ook omdat het er gelikt uitziet. In weinig woorden weten ze met linkjes, video’s en infographics een onderwerp te belichten en soms zelfs met een aparte invalshoek binnenstebuiten te keren. Helaas is de site vanaf vandaag 31 mei 2016 opgeheven. Jammer. Toen ik gister voor een laatste keer grasduinde door de artikelen bleef ik steken bij een artikel over het benadrukken van vrouwelijke stereotypes in reclames. De verslaggever uitte haar twijfels over het feit dat vrouwen nog steeds op die manier geportretteerd worden, maar hetzelfde geldt dan natuurlijk ook voor mannen. Toch?!


Papadag-beeld-2Toen ik het artikel ‘In de reclame kookt mama en werkt pap’ las, moest ik denken aan de allereerste keer toen we de ideeën voor de Website van Hank bespraken. HANK ontstond om op een vrolijke, positieve en uitdagende manier stil te staan bij de rol van de man in de wereld van vandaag. Beter gezegd: bij de mannelijke waarden anno nu.

Stroming voor mannen?
Niet omdat we heel idealistisch wilden zijn, meer vanuit het gegeven dat vrouwen vanuit de ene in de andere feministische golf surfen. En er voor mannen geen specifieke stroming te vinden is. We varen al decennia op het gegeven dat mannen gewoon mannen zijn. En  het vaak niet moeilijker willen maken dan het al is.

IMAG3809Feiten vs fictie
Wij waren – en zijn – van mening dat de afgelopen jaren de maatschappij vervrouwelijkt en dat de mannelijke waarden zichtbaarder moeten worden (onze huis psycholoog noemt het masculisme). Wanneer je als uitgangspunt neemt dat reclames een ideaalbeeld voorschotelen gebaseerd op onderzoek en maatschappelijke ontwikkelingen dan gaat er soms iets niet helemaal goed.

Kort door de bocht
In commercials in de periode 1980 tot 2005 niet veel is veranderd, stelt Serena Daalmans, promovendus bij de Radboud Universiteit Nijmegen, in NRC Q. ‘Vrouwen worden overal in de reclame zeer traditioneel afgebeeld. Als je het heel kort door de bocht zou moeten zeggen: vrouwen drinken koffie, mannen werken.’ Maar nu de werkelijkheid: zestig procent van de vrouwen in Nederland werkt, waarvan 25 procent fulltime.

Conservatief
Probeer die realiteit maar eens te vangen in een wereld (reclame) die per definitie conservatief is. Aldus Barbara Wolfensberger, tot voor kort de baas bij reclamebureau FHV BBDO, ook in NRC Q. ‘De grote merken richten zich op de gezinnen met kinderen. En daarin zijn het nu eenmaal vooral de vrouwen die de boodschappen doen, hoezeer je het misschien ook liever anders zou willen zien. We krijgen ook wel klachten van ouderen, dat zij zich te weinig in reclames terugzien.’

Niet sexy
Mogelijk scoort het ook niet, meer mannen in een zorgende rol in de reclame. ‘Zo sexy vinden we dat nu ook niet in Nederland,’ beweert Wolfensberger. Dat zal allemaal wel. Onderzoeker Daalmans vindt dat reclamemakers ‘best wat meer verantwoordelijkheid zouden mogen nemen’ om een realistischer man-vrouwbeeld neer te zetten. ‘Reclame bevestigt stereotypen die we onbewust verankeren in ons brein.’

Het kan dus wel. Neem deze commercial van Peijnenburg, een favoriet op de redactie van HANK, actueler dan ooit. Niets mis mee toch?



 
avatar

Over


Wat maakt de man in de 21ste eeuw? Letterlijk én figuurlijk. Dat is de centrale vraag op de website van HANK. De verzamelplek voor verhalen en tips van, voor en over de 'man van vandaag'.

 

TAGS


 

GERELATEERDE BERICHTEN


 

 

REAGEREN & DELEN


 

Rare jongens die stereotypes

Helaas is de site van NRC Q vanaf vandaag 31 mei 2016 opgeheven. Jammer. Toen ik gister voor een laatste keer grasduinde door de artikelen bleef ik steken bij een artikel over het benadrukken van vrouwelijke stereotypes in reclames. De verslaggever uitte haar twijfels over het feit dat vrouwen nog steeds op die manier geportretteerd worden, maar hetzelfde geldt dan natuurlijk ook voor mannen. Toch?!

Meer

Bye bye baard

Heb jij weer. Moet die hipsterbaard - waar je al een paar jaar zorgvuldig en met liefde aan hebt gewerkt om 'm precies te krijgen zoals je wilde - er ineens af.

Meer

Bouw mee aan Rock City

Sinds hij tien jaar geleden van Amsterdam naar Groningen verhuisde, laaft Igor Wijnker - prominent lid van HANK - zich aan de rijke popscene in deze eigenzinnige stad. Hij leerde er bijzondere mensen en plekken kennen die echt moeten worden vastgelegd. Nu het nog kan. Bouw mee aan Rock City.

Meer

Dansplaten volgens DJ Docherty

Ben je op zoek naar songs waarop iedereen los gaat op de dansvloer? Struin dan mee in de Thé Dansant Top-33 die voormalig hockey-international Laurence Docherty ooit samenstelde. Met deze songs (inclusief intro van Docherty) krijg je zelfs het dufste feestje aan de praat.

Meer

Er is een Amsterdammer dood gegaan

Zijn naam was Theo Schoumans. Hij werd op 6 juli 1921 geboren. Als vierjarige belandde hij voor het eerst in de Orteliusstraat in Amsterdam West waar hij tot zijn overlijden woonde. Maar tijdens de viering van Nationale Burendag keert ‘Theo’ terug. Een ode aan de oude wijkbewoner.

Meer

Playing For Change Day

Vandaag is het superfunkdag, las ik ergens. Dan denk ik direct aan Playing For Change. Een internationale beweging die muziek gebruikt om ons wereldwijd met elkaar te verbinden. Beweeg ook mee op 19 september tijdens Playing For Change Day.

Meer